Voluntariat familiar: un petit servei a l'Església

Ens organitzem en equips diferents, capitanejats per un adult. Tots els nostres fills col·laboren -cadascú en tasques d’acord amb la seva edat-, procurant que es facin responsables de la seva feina, que l’acabin bé...

Voluntariat Familiar és una associació sense ànim de lucre que va néixer fa cinc anys, quan sis matrimonis amb fills de totes les edats, ens plantegem una forma diferent de passar les vacances gaudint en família i fent una tasca útil per als altres.

Vam començar el nostre camí a Furelos, un poble gallec del Camí de Santiago, i en estius successius, hem desenvolupat la nostra tasca -amb moltes altres famílies que s’han sumat- a Corias i Teverga (Astúries), Villalba de la Sierra (Conca) i el passat estiu a Bielsa al Pirineu aragonès.

La parròquia de Bielsa

El passat nadal, després de contactar amb D. Rafael, rector de Bielsa, vam viatjar fins el poble, per veure sobre el terreny les nostres possibilitats de treball i allotjament. Durant el curs ens vam reunir en diverses ocasions, cercant ajudes de particulars i entitats que ens donessin diners o materials que fossin útils per a la nostra tasca, i van concretar finalment el projecte que desenvoluparíem al poble.

Aquest any vam estar a Bielsa 16 famílies, que sumaven una mica més de 80 persones. Ens allotjàvem en apartaments rurals del mateix poble, i realitzarem tasques a la Parròquia i a la Casa Parroquial annexa a ella, en la qual s’ha instal·lat una comunitat de religioses al setembre.

Un horari molt complet

Pels matins, després d’assistir a la Santa Missa a les 9 am, començàvem la feina: desenrunament i neteja del cor, escatat i envernissat dels bancs i de la porta principal de l’església, neteja i restauració d’imatges, neteja de daurats i ornaments, diverses reparacions de fusteria...

Ens organitzàvem en diferents equips, capitanejats per un adult. Tots els nostres fills col·laboraven -cadascú en tasques d’acord amb la seva edat-, procurant que es fessin responsables de la seva feina, que ho acabin bé… Amb la il·lusió que descobreixin que poden passar-s’ho bé fent alguna cosa pels altres.

A més a més, la gent del poble i els qui per ell passaven, contemplaven com, grans i petits, treballaven en un clima d'alegria i camaraderia, la qual cosa sol despertar la curiositat i dóna peu per explicar-los la nostra experiència.

Un altre equip, treballa en la preparació de l’àpat per a tot el grup: d’aquesta manera podem perllongar una mica la jornada de treball del matí i, el més important, ens permet menjar tots junts i tenir un estona de tertúlia agradable després de dinar.

Excursions per la zona

Per les tardes ens anàvem d’excursió totes les famílies. Imagineu-vos l’espectacle de cotxes… Aquest any, vam visitar el Santuari de Torreciutat on vam celebrar l’aniversari de noces d’un dels matrimonis assistents; un altre dia vam fer un passeig per la vall de Pineta; més tard organitzarem un emocionant partit de futbol pares contra fills; i després muntem en piragua a l’embassament del Mediano...

Després de sopar, cada família a casa seva, solia tenir una altra tertúlia en què fèiem balanç de la jornada mentre els nois jugaven pel poble o al pavelló d’usos múltiples que amablement ens va cedir l’ajuntament de la localitat.

L’ultima nit, vam celebrar el ja tradicional festival de totes les famílies en què, cadascú, actua de la millor manera que sap…

L’any que ve, més

És en definitiva, un mitjà magnífic per estrènyer llaços d’amistat o fer nous amics, fomentar un clima sa i divertit entre els nostres fills i ocasió també de donar un petit servei a l'Església amb el nostre treball.

I és que aquesta activitat ens facilita l’ocasió de passar una setmana inoblidable, que tots recordem amb afecte la resta de l’any. I ens esperona també, a començar ja a treballar amb il·lusió en el projecte del Voluntariat Familiar de 2010.