Ulf en Brigitta: “Weest een voorbeeld”

Ulf en Brigitta omhelsden recent het katholieke geloof. In april van dit jaar ontmoetten zij in Stockholm de prelaat van het Opus Dei, Mgr. Fernando Ocáriz, tijdens zijn pastorale bezoek aan Zweden.

Stockholm (foto: Chas B, cc).

Het was voor mijn vrouw Brigitta en mijzelf een groot vreugde om de prelaat van het Opus Dei te ontmoeten tijdens zijn bezoek aan Zweden.

Ik werkte als protestantse dominee om het Evangelie in dat land te brengen. Vier jaar geleden werden mijn vrouw en ik opgenomen in de rooms-katholieke kerk, het betekende een radicale verandering, en een grote vreugde.

"We zien we een groeiende belangstelling om meer te horen over het christelijke geloof en de Kerk."

Zelfs voor onze bekering was het onze taak om leken te leren het geloof te verspreiden. Toen we katholiek werden, gingen we hiermee door.

In het samenzijn met Mgr. Ocáriz vroeg ik: “Wat houdt onze missie in om als christenen, als leken midden in de wereld getuigenis te geven? In een geseculariseerd land, dat ogenschijnlijk onverschillig tegenover religie staat, zien we een groeiende belangstelling om meer te horen over het christelijke geloof en de Kerk. Hoe kunnen we ons voordeel doen met deze positieve situatie in Zweden en hoe kunnen we effectief in ons dagelijkse werk getuigenis geven van God?”

Ulf ontmoet Mgr. Fernando Ocáriz.

“Weest een voorbeeld!”

De prelaat luisterde aandachtig en antwoordde: “Weest een voorbeeld! Een voorbeeld zijn op je werk, in de omgeving waarin elke persoon is ondergedompeld, is meer waard dan duizend woorden. De mensen zien ons leven. Ze beseffen dat we christenen zijn en vergelijken onze principes met onze daden en onze levenshouding. Als ze een positieve indruk hebben, dan openen ze de deuren van hun hart.”

Mgr. Ocáriz benadrukte dat “door je eigen roeping in het dagelijks leven te leven, te streven – met Gods hulp – om een voorbeeld te zijn, attent te zijn voor andermans noden …, gelegenheden zijn om de harten van mensen te raken en om Christus in hun ziel te laten werken.”