Helsingin piispa: pyhä Joosefin kutsumus palvelemiseen

Julkaisemme Helsingin hiippakunnan piispan tekstin pyhän Joosefin juhlana.

Kirkko viettää tänään pyhän Joosefin juhlaa. Elämällään Joosef, Jeesuksen isä maan päällä, osoittaa meille kristinuskon ytimen: Hiljainen palvelun henki, joka väsymättä keskittyy muiden auttamiseen, on tie autuaaseen elämään. Jeesus itse sanoo meille: "Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monien puolesta" (Mark. 10:45). Pyhä Joosef näyttää todeksi tämän sanoman: kutsun elää elämäänsä Jumalan tähden muita palvellen. 

Sama kutsu koskee kaikkia kristittyjä heidän asemastaan ja elämäntilanteestaan riippumatta. Joosefin kohdalla se konkretisoituu perheessä, johon kuuluvat Jeesus ja Maria. Isänä hänen tehtävänsä on varmistaa heille turvallinen koti, palvella ja rakastaa heitä ja pitää huolta siitä, että Jumalan tahto toteutuu pyhän perheen elämässä. Sitä varten pyhä Joosef on valmis kaikenlaisiin uhrauksiin, lähtemään omasta kodista, lähtemään pakolaisena vieraaseen maahan ja aloittamaan alusta yhä uudestaan. Pyhän Joosefin hiljainen esimerkki ja maine on merkittävä. Kun Jeesus jo tunnettiin opettajana, hänen kotikylänsä asukkaat ihmettelivät: "Eikö tämä ole se rakentajan poika?" (Matt. 13:55). 

Raamattu ei kerro meille Joosefin kuolemasta. On helppo kuvitella, että hän kuoli samalla tavalla kuin eli: lähellä Mariaa ja Jeesusta, tekemättä itsestään minkäänlaista numeroa, antaen elämänsä muiden puolesta.

Vuonna 2013 paavi Franciscus määräsi, että Joosefin nimi mainitaan jatkossa kaikissa eukaristisissa rukouksissa, siis pyhän messun ytimessä. Myös tämä päätös näyttää selvästi, kuinka suuri yksinkertaisen elämän arvo on, kun se omistetaan kokonaan Jumalan ja toisten palvelemiseen. Hiljattain alkaneen rukouksen vuoden aikana pyhä Joosef voi toimia meillekin varmana tienä, kun yritämme päästä yhä lähemmäksi Kristusta ja hänen äitiään Mariaa, joka on myös meidän äitimme. Lähellä heitä meidän on luontevaa kääntää katseemme myös toisten ihmisten puoleen ja saada Jumalan armoa heidän palvelemiseensa.

Pyhä Joosef, Jeesuksen isä ja Neitsyt Marian puoliso, pyhän kirkon suojelija, rukoile puolestamme.

Helsingissä 19.3.2024

+ Raimo